lördag 10 januari 2009

"Lördag 10 januari - kapitel 2" eller "Jag är en fika."

Del 2 av dagens äventyr ombord SJ:s järnångare genom landsbygden har startat och såklart blev det huvudet i väggen på en gång. Jag var dubbelbokad. Känns bra att man lärt sig uppskatta ironi när den andra 'vagn 2, plats 7'-bokaren visade sig vara: en kinesisk utbytesstudent. Vilken är sannolikheten? Trots att jag parkerat min packning och mig själv i stolen först så insåg jag snart att den desperata blicken i konduktörens ögon innebar att jag, blond och svensk, talandes svenska, som jag är skulle bli tvungen att byta plats eftersom den andra aspiranten på platsen inte var lika flyttbar och lätt att kommunicera med då kunskaper i utrikiska inte ingick i konduktörens cv. Jag kan dock förlåta både honom och SJ då Statens Järnvägar förvisso dubbelbokat mig men även dubbelmatat mig och hjälpt mig bära runt packningen vid bytet och hämtat kaffe. Med mjölk. Då är det lätt att flytta. Nalle Puh, Nalle Puh, Nalle Puh...

Måste erkänna att dagens SJ-spis varit oväntat lyckad. Särskilt efterrätterna. Pannacotta med hallonsås på resa #1 och morotskaka på denna resa #2. Tyvärr sitter tröttheten i och jag har nu även lyckats spilla morotskaka på mig så hädanefter kan jag nog titulera mig 'Fika'. På två ben. Identitetskrisen är nära. Det är Linköping också. Nostalgitripp!

Dagens roligaste: Två utbytesstudenter springer på varandra på Centralen i Stockholm och följande dialog tar form...
(Kille på bänk till kille som baxat sin packning till den plats där han tror att hans vagn kommer att stanna. Ingen av dem känner varandra eller har träffats tidigare.)
- Uhm, so you're from America?
- Uhm, yeah, Canada... How did you know?
- Uhm, I saw your jeans?
- What, no one dresses like this here?
- Well, uhm, they do but then you had a 'United-tag' on your bag so...
- Uhm, ok.
(Kille på bänk funderar på om han ska leverera sitt huvudargument eller inte och bestämmer sig för att flytta fokus från den andre killens jeans till något mer 'amerikan i världen för första gången'-typiskt)
- Yeah, and then you had matching luggage and that kind of gave it away.
- Oh, yeah, ok. So, you were here last semester here as well or...?

Inga kommentarer: