lördag 28 juni 2008

Åååååka SJ-tåg!

Jag bloggar. På tåget. Har man en biljett i första klass så är det klart att man ska använda alla positiva aspekter av det. Bwaha! Jag tror att jag tycker att det här är lite för roligt. Jag menar, gratis varm och kall dryck, frukt, internet, hörlurar till radion, tidningar... Nog får man tycka att det är lite roligt i alla fall? Jag har kommit på mig själv med att sitta och gnola på Markoolios gamla dänga Åka pendeltåg fast med ny text. Mm.

Däremot är det mindre roligt att ö-knappen på min dator krånglar. Det är först då man upptäcker hur ofta man använder just bokstaven ö. Ö har ju till och med ett eget, trevligt, ord. Dessutom är det användbart när det är något man inte förstår, oavsett vilket land man befinner sig i. Ö är en rätt skön bokstav. Kanske inte alltid rumsren men kommer man från den del av Sverige som gillar att byta ut vokaler mot just 'Ö' så är den en vän. U och o blir lätt ö. Helt logiskt. Sen är det centralt i vissa bra uttryck också. Bös är ett lysande exempel. Kan användas i många sammanhang - om något är jobbigt, tröttsamt, konstigt etc. Ungefär lika bra som 'eljest' vilket jag förövrigt hörde den nya kollegan använda häromdagen.

Nåväl. Vi får hoppas att det är en kaksmula som letat sig in under tangenten och inte att jag har överansträngt min ö-knapp. Det vore ju tråkigt.

Inga kommentarer: