lördag 26 april 2008

Huh?

Idag har jag inte gjort någonting alls. Inte ett jota och det känns helt ok. Efter den här veckan kändes det som en mycket bra idé. Veckan avslutades med en fika och shoppingrunda på stan med Miss E. Mycket trevligt. Jag blev med ett par skor till (två par på en vecka är rätt duktigt jobbat) och fick i mig en kaffe mocha.

Planen för kvällen var att avnjuta vad televisionen har att erbjuda. Dock har jag fastnat framför en märklig visning av Hamlet i regi av Lars Norén. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad problemet är men det känns som att dom misshandlar texten. Shakespeare är som musik och musik kan man göra till sin egen och leverera på sitt eget sätt. Här känns det dock som att alla har en sufflös i örat och får texten läst för sig samtidigt som att dom försöker få ut den till publiken. Inte så mycket flyt alltså. Resultatet blir att det låter som en parodi som inte är rolig. Det enda jag gillar är själva utomhusteatern (Romateatern på Gotland) och scenografin med gigantiska svarta skärmar som flyttas fram och tillbaka mellan valven i muren samtidigt som de speglar himel och natur bakom publiken. Det blir lite som en tavla av Van Gogh. Kontentan är alltså att man kan stänga ljudet, sätta på textningen och titta. Tråkigt.

Grannarna grillar. Det luktar gott.

Inga kommentarer: